Update van de Knappe Knutselaars

Beste ouder(s)/verzorger(s),

 

De kinderen zijn vandaag lekker aan het genieten van een extra vrije dag. Via deze weg gaan we terugkijken op het afgelopen project en vooruit kijken naar het komende project. 

 

Tijdens het project hebben alle kinderen een presentatie gehouden over zichzelf en wat hebben ze dat goed gedaan! Het was genieten en de kinderen hebben hier veel van opgestoken. Allemaal vertelde ze vol trots over hun huis, familie en andere dingen. Als publiek hebben de kinderen geleerd te luisteren naar een ander en tips en tops te geven. 

 

Verder in het project hebben we niet stilgezeten. We hebben veel geoefend met tellen en het juiste cijfers erbij gezocht. We hebben geoefend met even en oneven cijfers, maar ook buurgetallen; welke huisnummers staan er bijvoorbeeld naast de 9 of naast de 5. 

In de taalactiviteiten hebben we geoefend met rijmen en het benoemen van de beginklank(/letter) en sommige hebben geoefend met de eindklank. We hebben het prentenboek ’Een huis voor Harry’ veel gelezen en allerlei activiteiten mee gedaan. Vanuit dit boek hebben we het gehad over een zin, een woord en een letter. We hebben de letter h geleerd. 

 

In de klas hebben we heerlijk gespeeld in de huishoek en hadden daarnaast een slaapkamer en wc. Dat laatste was erg interessant. 

 

Komend project is niet zo verrassend, want we gaan spelen en werken over Sinterklaas en zijn pieten! In de klas bouwen we een pietenhuis met een pietenbakkerij en de kamer van Sinterklaas mag natuurlijk niet ontbreken. De pieten pakken cadeautje in en in de huishoek kunnen de kinderen schoen zetten.

Binnen dit project werken we ook weer aan een aantal doelen. Zo gaan we bezig met aanwijzend tellen tot 8, 10 en 20. De kinderen leren dan precies te tellen; je mond moet gelijk gaan met je vinger. 

We gaan aan de slag met tegenstellingen: dik-dun, smal-breed, vol-leeg, lang-kort, klein-groot, de meetkundige begrippen: voor, achter, naast, in, op, boven, onder, tussen. En begrippen m.b.t. lengte, omtrek en oppervlakte, ook in vergrotende en verkleinende trap. Bijv. lang-langer-langst, kort-korter-kortst, dik-dikker-dikst, hoog-hoger-hoogst.

We oefenen met het beantwoorden van een vraag over bijv. een stukje uit een boek en we leren een versje. 

Tijdens de lessen begrijpend luisteren staat het boek ’Boer Boris en een paard voor Sinterklaas’ centraal. Deze wordt meerdere keren voorgelezen en we doen hier verschillende activiteiten mee zoals het verhaal in goede volgorde leggen en kijken naar het begin, midden en eind van een verhaal. 

 

De foto’s van het afgelopen project volgen later deze week in ons album. 

 

Met warme groeten, 

Petra en Kim

 

 

 

  

 

knappe knutselaars knappe knutselaars